| Biografie
 Nina Fischer
  18.2.65 in Emden, lives in Berlin
 1987-92 Visual Communication, Academy of the Arts Berlin, MA 
                  1989-90 Audiovisuell, Rietveld-Academie, Amsterdam
 
 Maroan el Sani
  3.10.66 in Duisburg, lives in Berlin
 1988-95 Studies Science of Communication and Film, FU Berlin, 
                  MA
 
                   
                    | Grants |   
                    | 1999 | Villa 
                      Massimo, Rom |   
                    | 1998 | Arbeitsstipendium 
                      des Kunstfond e.V. |   
                    | 1997 | Arbeitsstipendium 
                      Bildende Kunst der Senatsverwaltung für Wissenschaft, Forschung 
                      und Kultur, Berlin |   
                    | 1995 | Projektförderung 
                      der Stiftung Kulturfonds, Berlin |   
                    | 1994 | Projektförderung 
                      der Stiftung Kulturfonds, Berlin |   
                    | 1991 | Arbeitsstipendium 
                      für Fotografie der Senatsverwaltung für Kulturelle Angelegenheiten, 
                      Berlin |   
                    | Solo 
                      Shows (selection) |   
                    | 1999 | Gallery 
                      for Contemporary Art, Kunsthaus Dresden (K) |   
                    | 1998 | Gallery 
                      Meile, Luzern Gallery Eigen+Art, Berlin |   
                    | 1998 | Tokyo 
                      Metropolitan Museum of Photography, Tokio (C) |   
                    | 1997 | Gallery 
                      Eigen+Art, Leipzig 1996 Gallery P-House, Tokyo (C) Gallery 
                      Eigen+Art, Berlin Gallery Meile, Luzern Gallery L, Moscow |   
                    | Group 
                      Shows (selection) |   
                    | 1998 | ISEA, 
                      Liverpool/Manchester(C) art club berlin, Mies van der Rohe 
                      Pavillion, Barcelona Transmission, Espace des Artes, Chalon-sur-Sâone, 
                      (C) |   
                    | 1997 | Correspondences: Berlin -Scotland, National Galleries of Scotland, Edinburgh 
                      (C)
 Korrespondenzen: Schottland - Berlin, Berlinische Galerie, 
                      Berlin (C)
 In Medias Res, Grenzenlos – Berlin in Istanbul, Istanbul 
                      (C)
 |   
                    | 1996 | On 
                      Camp/Off Base, Tokyo Big Sight, Tokio (C) Discord - Sabotage of Realities, Kunsthaus und Kunstverein, 
                      Hamburg (C) Unikumok, Ernst Muzeum, Budapest (C)
 After dark, Stichting de Appel, Amsterdam Surfing Systems, 
                      Kasseler Kunstverein, Fridericianum, Kassel (C)
 |   
                    | 1995 | Beyond 
                      the Borders, Kwangju Biennale 95, South Corea (C) Urban 
                      Legends - Berlin, Staatliche Kunsthalle, Baden-Baden (C) 
                      Film Cuts, Galerie Neuger/Riemschneider, Berlin |   
                    | 1994 | Independant 
                      Art Space, London Minima Media, Medienbiennale 94, Leipzig 
                      (C) |   
                    | Lectures |   
                    | 1997 | “Aura 
                      Research”, National Galleries of Scotland, Edinburgh |   
                    | 1996 | “Media 
                      and Occultism”, Research Center for Media Aesthetics, Kyoto |   
                    | 1995 | “Cyberséance”, 
                      “When tekkno turns to sound of poetry”, Kunst-Werke-Berlin, 
                      Berlin |   
                    | 1994 | “Talk 
                      with tomorrow”, St. Martin's School of Art, London Film 
                      / Video |   
                    | Film 
                      und Video |   
                    | 1998 | “Tokio(sur)face 
                      - 10 sec thinking about the future“, Videoloop, Beta SP, 
                      color, 5 min. Klub 2000 - Rom, Paris, Marzahn”, short fiction, 16mm, b/w, 
                      12 min.
 |   
                    | 1997 | “Streetkids“, 
                      Comercial-Clip for Terre des Hommes, 35mm, color , 44sec. 
                      “Lumber”, Beta SP, 14 min. 1996 “Familyland”, 16mm, 11 min. 1995 “Be supernatural”, Video, Beta SP, 18 min.
 |   
                    | Bibliographie Kataloge, Bücher, Editionen / Catalogues, Books, Editions
 |   
                    | 1998 | Klub2000, 
                      Rom-Paris-Marzahn, Nina Fischer, Maroan el Sani, Katalog, 
                      MaasMedia 1998, ISBN |   
                    |  | Aura 
                      Research - between light and darkness, Metropolitan Museum 
                      of Photography, Katalog, Tokyo |   
                    | 1997 | In 
                      Media Res, grenzenlos, Berlin/Istanbul, Katalog, Verlag 
                      der Kunst, Berlin, ISBN: 90-5705-080-3 |   
                    |  | Korrespondenzen, 
                      12 Künstler aus Schottland und Berlin, Katalog, 10/97 Berlinische 
                      Galerie, Berlin |   
                    |  | Metronome, 
                      Magazin zur Dokumenta X , Hrsg. Clementine Deliss: „ Ist 
                      jede 7. Welle höher“ by the artists |   
                    | 1996 | Unfrieden 
                      - Sabotage von Wirklichkeiten, Katalog, Kunsthaus and Kunstverein, 
                      Hamburg |   
                    |  | The 
                      Desire of Making the Invisible Visible, Katalog, “Don’t 
                      trust technology” by Krystian Woznicki, Gallery P-House, 
                      Tokio |   
                    |  | Surfing 
                      Systems, Katalog, CD-ROM, Kasseler Kunstverein, Fridericianum, 
                      Kassel, Verlag Stroemfeld/Roter Stern, Basel; Frankfurt 
                      am Main, 1996, ISBN 3-87877-576-8 |   
                    | 1995 | Art 
                      Cologne 95, Katalog, S.493, Köln |   
                    |  | Kwangju 
                      Biennale’95, Korea, Katalog, S.142-143 |   
                    |  | “Urbane 
                      Legenden - Berlin”, Katalog, Staatliche Kunsthalle Baden 
                      Baden |   
                    | 1994 | Minima 
                      Media, Katalog, Medienbiennale Leipzig 10/94 |   
                    |  | “Nahubek”, 
                      Katalog, Galerie Fragnera, Prag (Nina Fischer) |   
                    | 1993 | “Neue 
                      Produkte aus der Chaosforschung”, Broschüre, limit. Auflage, 
                      Nina Fischer, Maroan el Sani, Berlin |   
                    | 1992 | “Jahreslabor 
                      - ein Bericht”, Katalog, Berlinische Galerie, Berlin (Nina 
                      Fischer) |   
                    | 1990 | „Ebbe 
                      und Flut“, Buch-Edition, Auflage 6 (Nina Fischer) |   
                    | Presse 
                      Print, Radio, TV |   
                    | 1998 | taz, 
                      24.Juli 98, s.22 „Aura wie ein Spiegelei“, Jenny Zylka, 
                      Berlin |   
                    |  | t 
                      ip 16/98, S. 84, kunst, Christina Wendenburg, Berlin |   
                    |  | zitty 
                      15/98, S. 40, „Paris, Tokio, Marzahn“, Berlin |   
                    |  | Berliner 
                      Zeitung, 22. Juli. 98, S.9, „Phantomclubs“, Norman Lindner, 
                      Berlin |   
                    |  | Flyer 
                      Nr. 85, 3.-30.8.98, S. 8, „Berlin-Tokio-Marzahn“, Berlin |   
                    |  | TV-Beitrag, 
                      SFB ticket, 23.7.98 zur Ausstellung KLUB2000, Rom-Paris-Marzahn |   
                    |  | Déja-vubis, 
                      13 /98, p.10 article by Yoko Sawada, Tokyo |   
                    |  | art 
                      vision, spring 1998 vol. 26-1, p. 97, Tokyo |   
                    |  | BT 
                      4/98, p. 198, Tokyo |   
                    |  | The 
                      Japan Times, February 22, 1998, “What is that strange light 
                      on the frontier?” by Arturo Silva, Tokyo |   
                    |  | Asahi 
                      Evening News, February 19, 1998, ”Phantasmagorical pictures 
                      of the ghosts of greatness“ by Krystian Woznicki |   
                    | 1997 | Tagesspiegel, 
                      5.9.97, „Der Störfall als Normalfall“, Artikel von Elfi 
                      Kreis, Berlin |   
                    |  | Art 
                      in America, 1/97, p. 60, ”Berlin 97 - Surge to the Mitte“, 
                      New York |   
                    |  | Inter 
                      Communication, No.19, p.12-13, ”Aura Research“, Tokyo |   
                    | 1996 | Kunstforum 
                      International, 11/96, „nach weimar, Surfing Systems”, S. 
                      259-263 |   
                    |  | Wired, 
                      Magazin, p.60-63, Oct. 96, Interview by Krystian Woznicky, 
                      Tokyo |   
                    |  | Studio 
                      Voice, Magazin, p.54-59, Oct.96, Interview by Sawaragi Noi, 
                      Tokyo |   
                    |  | Network 
                      Museum & Magazine Project, Sept.17, 1996, “The Desire of 
                      Making the Invisible Visible - Do you Believe in the Technology 
                      of ”Believing”?” by Yukiko Shikata, Tokio, http://park.org/Japan/DNP/forum/watch/Sep17_e.html#2 |   
                    |  | Dice, 
                      Magazin, p.14, Sept.96, Tokio |   
                    |  | The 
                      Japan Times, Sunday, August 11, 1996, p.13, “Inquiry into 
                      the spiritual realm of art” by Arturo Silva, Tokio |   
                    |  | Zitty, 
                      No13/96, p.72, “Du fühlst dich echt gut”, Martin Conrads, 
                      Berlin |   
                    |  | Taz, 
                      15.Juni 1996, Wand und Boden, “Mit harmonischen Wesen kommunizieren”, 
                      Brigitte Werneburg, Berlin |   
                    | 1995 | Neue 
                      Bildende Kunst, Magazin, Sep.-Nov. 95, S. 99, Berlin |   
                    |  | Südwest 
                      3, Fernseh-Interview und -beitrag, Kultur Südwest, 2.3.95, 
                      Baden-Baden |   
                    |  | Kulturjoker, 
                      31.3.-13.4.95, Basel |   
                    |  | Chip, 
                      Computermagazin, 1/95, S.276ff, München |   
                    | 1994 | Time 
                      out, Magazin, Dec.14.-21.95, London  Atelier international, 
                      No.809, 7/94, Tokio |   
                    | 1993 | Taz, 
                      6.November 1993, “Die Urangst vor Rostflecken und anderes 
                      Alltagsgrauen”, Fernando Offermann, Berlin |   
                    | Links 
                      zu Ausstellungen / Texte: |   
                    |  | 1998 
                      telepolis, millenniumania for ISEA 98, Liverpool,
					  http://www.heise.de/tp/deutsch/inhalt/sa/3279/1.html, 
                      Krystian Woznicki |   
                    |  | http//:www.isea98.org |  
                    |  | Technokulturen, 
                      Goethe-Institute Tokyo, Be supernatural, http://www.goethe.de/techno/GE/frameset.htm |   
                   |