Biografie
Nina Fischer
18.2.65 in Emden, lives in Berlin
1987-92 Visual Communication, Academy of the Arts Berlin, MA
1989-90 Audiovisuell, Rietveld-Academie, Amsterdam
Maroan el Sani
3.10.66 in Duisburg, lives in Berlin
1988-95 Studies Science of Communication and Film, FU Berlin,
MA
Grants |
1999 |
Villa
Massimo, Rom |
1998 |
Arbeitsstipendium
des Kunstfond e.V. |
1997 |
Arbeitsstipendium
Bildende Kunst der Senatsverwaltung für Wissenschaft, Forschung
und Kultur, Berlin |
1995 |
Projektförderung
der Stiftung Kulturfonds, Berlin |
1994 |
Projektförderung
der Stiftung Kulturfonds, Berlin |
1991 |
Arbeitsstipendium
für Fotografie der Senatsverwaltung für Kulturelle Angelegenheiten,
Berlin |
Solo
Shows (selection) |
1999 |
Gallery
for Contemporary Art, Kunsthaus Dresden (K) |
1998 |
Gallery
Meile, Luzern Gallery Eigen+Art, Berlin |
1998 |
Tokyo
Metropolitan Museum of Photography, Tokio (C) |
1997
|
Gallery
Eigen+Art, Leipzig 1996 Gallery P-House, Tokyo (C) Gallery
Eigen+Art, Berlin Gallery Meile, Luzern Gallery L, Moscow
|
Group
Shows (selection) |
1998 |
ISEA,
Liverpool/Manchester(C) art club berlin, Mies van der Rohe
Pavillion, Barcelona Transmission, Espace des Artes, Chalon-sur-Sâone,
(C) |
1997 |
Correspondences:
Berlin -Scotland, National Galleries of Scotland, Edinburgh
(C)
Korrespondenzen: Schottland - Berlin, Berlinische Galerie,
Berlin (C)
In Medias Res, Grenzenlos – Berlin in Istanbul, Istanbul
(C) |
1996 |
On
Camp/Off Base, Tokyo Big Sight, Tokio (C)
Discord - Sabotage of Realities, Kunsthaus und Kunstverein,
Hamburg (C) Unikumok, Ernst Muzeum, Budapest (C)
After dark, Stichting de Appel, Amsterdam Surfing Systems,
Kasseler Kunstverein, Fridericianum, Kassel (C) |
1995 |
Beyond
the Borders, Kwangju Biennale 95, South Corea (C) Urban
Legends - Berlin, Staatliche Kunsthalle, Baden-Baden (C)
Film Cuts, Galerie Neuger/Riemschneider, Berlin |
1994 |
Independant
Art Space, London Minima Media, Medienbiennale 94, Leipzig
(C) |
Lectures |
1997 |
“Aura
Research”, National Galleries of Scotland, Edinburgh |
1996 |
“Media
and Occultism”, Research Center for Media Aesthetics, Kyoto |
1995 |
“Cyberséance”,
“When tekkno turns to sound of poetry”, Kunst-Werke-Berlin,
Berlin |
1994 |
“Talk
with tomorrow”, St. Martin's School of Art, London Film
/ Video |
Film
und Video |
1998 |
“Tokio(sur)face
- 10 sec thinking about the future“, Videoloop, Beta SP,
color, 5 min.
Klub 2000 - Rom, Paris, Marzahn”, short fiction, 16mm, b/w,
12 min. |
1997 |
“Streetkids“,
Comercial-Clip for Terre des Hommes, 35mm, color , 44sec.
“Lumber”, Beta SP, 14 min. 1996 “Familyland”, 16mm, 11 min.
1995 “Be supernatural”, Video, Beta SP, 18 min. |
Bibliographie
Kataloge, Bücher, Editionen / Catalogues, Books, Editions
|
1998 |
Klub2000,
Rom-Paris-Marzahn, Nina Fischer, Maroan el Sani, Katalog,
MaasMedia 1998, ISBN |
|
Aura
Research - between light and darkness, Metropolitan Museum
of Photography, Katalog, Tokyo |
1997 |
In
Media Res, grenzenlos, Berlin/Istanbul, Katalog, Verlag
der Kunst, Berlin, ISBN: 90-5705-080-3 |
|
Korrespondenzen,
12 Künstler aus Schottland und Berlin, Katalog, 10/97 Berlinische
Galerie, Berlin |
|
Metronome,
Magazin zur Dokumenta X , Hrsg. Clementine Deliss: „ Ist
jede 7. Welle höher“ by the artists |
1996
|
Unfrieden
- Sabotage von Wirklichkeiten, Katalog, Kunsthaus and Kunstverein,
Hamburg |
|
The
Desire of Making the Invisible Visible, Katalog, “Don’t
trust technology” by Krystian Woznicki, Gallery P-House,
Tokio |
|
Surfing
Systems, Katalog, CD-ROM, Kasseler Kunstverein, Fridericianum,
Kassel, Verlag Stroemfeld/Roter Stern, Basel; Frankfurt
am Main, 1996, ISBN 3-87877-576-8 |
1995 |
Art
Cologne 95, Katalog, S.493, Köln |
|
Kwangju
Biennale’95, Korea, Katalog, S.142-143 |
|
“Urbane
Legenden - Berlin”, Katalog, Staatliche Kunsthalle Baden
Baden |
1994 |
Minima
Media, Katalog, Medienbiennale Leipzig 10/94 |
|
“Nahubek”,
Katalog, Galerie Fragnera, Prag (Nina Fischer) |
1993 |
“Neue
Produkte aus der Chaosforschung”, Broschüre, limit. Auflage,
Nina Fischer, Maroan el Sani, Berlin |
1992
|
“Jahreslabor
- ein Bericht”, Katalog, Berlinische Galerie, Berlin (Nina
Fischer) |
1990
|
„Ebbe
und Flut“, Buch-Edition, Auflage 6 (Nina Fischer) |
Presse
Print, Radio, TV |
1998
|
taz,
24.Juli 98, s.22 „Aura wie ein Spiegelei“, Jenny Zylka,
Berlin |
|
t
ip 16/98, S. 84, kunst, Christina Wendenburg, Berlin |
|
zitty
15/98, S. 40, „Paris, Tokio, Marzahn“, Berlin |
|
Berliner
Zeitung, 22. Juli. 98, S.9, „Phantomclubs“, Norman Lindner,
Berlin |
|
Flyer
Nr. 85, 3.-30.8.98, S. 8, „Berlin-Tokio-Marzahn“, Berlin
|
|
TV-Beitrag,
SFB ticket, 23.7.98 zur Ausstellung KLUB2000, Rom-Paris-Marzahn |
|
Déja-vubis,
13 /98, p.10 article by Yoko Sawada, Tokyo |
|
art
vision, spring 1998 vol. 26-1, p. 97, Tokyo |
|
BT
4/98, p. 198, Tokyo |
|
The
Japan Times, February 22, 1998, “What is that strange light
on the frontier?” by Arturo Silva, Tokyo |
|
Asahi
Evening News, February 19, 1998, ”Phantasmagorical pictures
of the ghosts of greatness“ by Krystian Woznicki |
1997 |
Tagesspiegel,
5.9.97, „Der Störfall als Normalfall“, Artikel von Elfi
Kreis, Berlin |
|
Art
in America, 1/97, p. 60, ”Berlin 97 - Surge to the Mitte“,
New York |
|
Inter
Communication, No.19, p.12-13, ”Aura Research“, Tokyo |
1996 |
Kunstforum
International, 11/96, „nach weimar, Surfing Systems”, S.
259-263 |
|
Wired,
Magazin, p.60-63, Oct. 96, Interview by Krystian Woznicky,
Tokyo |
|
Studio
Voice, Magazin, p.54-59, Oct.96, Interview by Sawaragi Noi,
Tokyo |
|
Network
Museum & Magazine Project, Sept.17, 1996, “The Desire of
Making the Invisible Visible - Do you Believe in the Technology
of ”Believing”?” by Yukiko Shikata, Tokio, http://park.org/Japan/DNP/forum/watch/Sep17_e.html#2
|
|
Dice,
Magazin, p.14, Sept.96, Tokio |
|
The
Japan Times, Sunday, August 11, 1996, p.13, “Inquiry into
the spiritual realm of art” by Arturo Silva, Tokio |
|
Zitty,
No13/96, p.72, “Du fühlst dich echt gut”, Martin Conrads,
Berlin |
|
Taz,
15.Juni 1996, Wand und Boden, “Mit harmonischen Wesen kommunizieren”,
Brigitte Werneburg, Berlin |
1995 |
Neue
Bildende Kunst, Magazin, Sep.-Nov. 95, S. 99, Berlin |
|
Südwest
3, Fernseh-Interview und -beitrag, Kultur Südwest, 2.3.95,
Baden-Baden |
|
Kulturjoker,
31.3.-13.4.95, Basel |
|
Chip,
Computermagazin, 1/95, S.276ff, München |
1994 |
Time
out, Magazin, Dec.14.-21.95, London Atelier international,
No.809, 7/94, Tokio |
1993 |
Taz,
6.November 1993, “Die Urangst vor Rostflecken und anderes
Alltagsgrauen”, Fernando Offermann, Berlin |
Links
zu Ausstellungen / Texte: |
|
1998
telepolis, millenniumania for ISEA 98, Liverpool,
http://www.heise.de/tp/deutsch/inhalt/sa/3279/1.html,
Krystian Woznicki |
|
http//:www.isea98.org
|
|
Technokulturen,
Goethe-Institute Tokyo, Be supernatural, http://www.goethe.de/techno/GE/frameset.htm |
|